שעלת כלביות
או בשמה המלא והארוך: טרכאו-ברונכיטיס, הוא שמה של מחלה של כלבים, בה מעורבים מספר גורמים:
מספר נגיפים (וירוסים) וחידקים.
הוירוס העיקרי שגורם למחלה הוא נגיף ה-פארא-אינפלואנזה והחידקים שבד"כ מצטרפים אליו נקראים: בורדטלה ברונכיספטיקה, מיקופסלמה, ועוד.
המחלה היא מחלת הנשימה הנפוצה ביותר בקרב כלבים. ההידבקות נפוצה במקומות עם צפיפות גדולה של כלבים כגון: מכלאות, תערוכות כלבים, תחנות הסגר עירוניות ועוד
במקרים קלים תסמיני המחלה נמשכים כ6-10 ימים, במקרים קשים אפילו כפליים.
חשוב לדעת שגם אחרי החלמה, כלבים מסוגלים להדביק כלבים אחרים למשך עד 14 ימים.

תסמינים של שעלת כלביות
שיעול יבש וחזק, שלעתים מלווה בנסיון הקאה.
במקרים קלים: הפרשות שקופות מהנחיריים, ובהם הכלב גם ממשיך לאכול, לשתות ומרגיש סביר.
במקרים קשים יותר: חום גבוה, אדישות, חוסר תאבון, דלקת ריאות ובמקרים נדירים אפילו מוות.
המקרים החמורים נפוצים בגורים צעירים ובלתי-מחוסנים ובחיות בעלות מערכת חיסונית מוחלשת (מבוגרות או חולות במחלה קודמת).

איבחון שעלת כלביות
מתבצע בד"כ על פי התסמינים, ממצאי בדיקה גופנית והיסטוריה (חשיפה לכלבים חולים).
יש בדיקות מעבדה אפשריות אך נדיר שיש צורך בהן.

טיפול בשעלת כלביות
בהתאם לחומרת המקרה הווטרינר/ית יבחר:
במקרה קל- יתכן שיומלץ על מעקב בלבד, ללא תרופות.
אפשר לתת: אנטיביוטיקה כנגד זיהום חידקי משני, מרחיבי סימפונות לשיפור הנשימה, מדכאי שיעול.
אם המקרה חמור (התפתח לדלקת ריאות), יהיה צורך לאשפז את בעה"ל לטיפול תומך, מתן תרופות ואספקת חמצן.
בזמן המחלה מומלץ להוליך כלב ברתמת-גוף ולא עם קולר-צוואר כדי למנוע לחץ על קנה הנשימה הרגיש.

מניעת שעלת כלביות- הכלי היעיל ביותר
חשוב להמנע מחשיפת גור צעיר לריכוזי כלבים (פנסיון, תערוכות וכו')
חיסון משושה נותן הגנה בסיסית נגד חלק מגורמי המחלה
חיסון ספציפי נגד שעלת כלביות- הוא חיסון שמטופטף אל נחירי הכלב (לא כמו חיסון שגרתי שמזריקים). מומלץ לחסן לפחות שבוע לפני חשיפה מתוכננת לכלבים. אפשר לחזור על החיסון פעם בחצי שנה (בהתאם להוראות היצרן). כיום ישנו תרכיב (חיסון) חדש יחסית בעזרתו ניתן לחסן אפילו שלושה ימים לפני הביקור בפנסיון.

יש לדעת שחלק מהכלבים מפתחים תסמינים של המחלה עצמה, בד"כ בעוצמה חלשה, ושכלב מסוגל להפריש את הוירוס ולהדביק כלבים אחרים למשך כשלושה ימים.

יש הטוענים שהחידק בורדטלה ברונכיספטיקה מסוגל להדביק גם בני אדם, בעיקר אם המערכת החיסונית מוחלשת ולכן מומלץ נקוט באמצעי הגנה. לא סביר שאדם בוגר ובריא ידבק בחידק זה.

בכל שאלה נוספת מומלץ לפנות אל הווטרינר/ית חבר/ת ארגון הרופאים הווטרינרים לחיות הבית